Kako reklame utiču na nas

Ako imate djecu ili ste bar duže vremena proveli u njihovom društvu, sigurna sam da ste i vi primjetili kako zastanu sa igrom svaki put kad su na TV programu reklame i zadivljeno ih gledaju. Fasciniralo me to sve dok nisam dovoljno odrasla da shvatim da su im zapravo zanimljive scene koje se u reklamama redovno brzo smjenjuju, bar kad su u pitanju mala djeca, do dvije-tri godine. A kad dijete odraste dovoljno da i samo može donositi zaključke, birati šta želi a šta ne, tražiti da mu se kupi baš ta igračka, onda je uticaj reklama mnogo značajniji.

Ne mislim samo na reklame na TV ekranima od kojih dijete, koliko-toliko, možemo izolovati. Ne možemo ih izolovati od bilborda kojima smo okruženi gdje god da krenemo. Tako svaki dan slušam manje-više slične molbe, kupi mi onu igračku koja se sklopi i bude jastuk, kupi mi princezu koja leti, kupi mi bebu koja priča, plače, pjeva…  A ono što me je natjeralo da pišem ovaj tekst jeste izjava da ne može piti mlijeko zato što nema slamku sa kravom koja pjeva. Kad sam je upitala gdje je vidjela tu slamku, naravno da mi je odgovorila „na televizoru“.

Kad odemo u prodavnicu, redovno se oduševljava voćnim jogurtima i gotovim pudinzima koje nikada nije jela. Ali vidjela ih je na reklamama. Čak me je učila i kako se jede Oreo keks, baš kao dječak sa reklame.

I nisu samo djeca podložna tom uticaju. Koliko sam samo puta otišla u kupovinu i nisam kupila nešto za šta nikad nisam čula a uzela bih istu stvar drugog proizvođača samo zato što mi je poznata. Nisam je koristila ali čula sam za nju.

Čak je i moja svekrva, inače pobornica zdrave ishrane nasjela na netipičnu reklamu, skrivenu u podugačkom novinskom članku o paštetama. Članak je govorio o štetnosti mesnih prerađevina, između ostalog i pašteta, navodeći sve pojedinosti o tome kako i od čega se prave i koliko loše utiču na zdravlje ljudi a posebno djece. Tek negdje na kraju, provlači se nekoliko rečenica o pašteti izvjesnog proizvođača koja je zdrava, bez aditiva i predstavlja savršen obrok i za malu djecu. I to je to, kraj teksta. Ali, na poslednjoj stranici tog čitanog sedmičnog magazina nalazi se klasična reklama navedene „zdrave“ paštete i njenog proizvođača. I tako mi svekrva sva oduševeljena priča kako ima neka pašteta koju može jesti i Ona. U čudu sam je gledala, shvatajući koliko mediji utiču na nas, htjeli mi to ili ne.

Ne tvrdim da reklamirani proizvodi ne mogu biti dobri ali to što imaju dobru reklamu ipak ne govori o kvalitetu. I obrnuto. Imam čak neke proizvode u svojoj kući kojima sam toliko oduševljena da bih ih i sama reklamirala. Sa druge strane, neke toliko „izvikane“ nikada više ne bih upotrebila. A nekima nije potrebna ni reklama, govore sami o sebi.

A ja ću izreklamirati jednu sjajnu kuharicu,

image-0-02-05-6a8a6fc73465485df90f25aeed20ea336bc315e116b26d41798c7abb039c77c6-V

 

toliko sjajnu da ne da nikome da uđe u kuhinju :).

2 мишљења на „Kako reklame utiču na nas

  1. Vidi je što čuva pune tanjure 🙂 ima i pravo!
    A na reklame se naježim. Dok su bili manji gledali su kanale bez reklama, sada im to više nije zanimljivo, i dođe mi Ona neki dan dok sam čistila tuš, da me pita zašto ja to ribam kad mogu samo našpricati sa nekim čarobnim čudom( rekla je i ime, ali ne želim reklamirati dalje), samo ga isperem i blista cijela tuš kabina. Pitam ju odakle joj to, kaže s tv-a! I kako neće onda, kad bude ona kupovala sredstva za čišćenje, kupiti ono što joj je već sa 12 usađeno kao najbolje i najmagičnije?!
    Mislim da nema neke velike pomoći osim da im pričamo i dokazujemo da ne vjeruju svemu što vide. Ako im budemo branili da gledaju reklame, mislit će da propuštaju ne znam što.

    • Eto dobrog primjera, ne sumnjam da će ih biti još. A mene posebno brine hrana jer se, po pravilu, reklamira ona nezdrava i loša a oni baš to žele. A cura čuva tanjire da mama ne pojede sve :-). Pozdrav za tebe

Оставите одговор

